Fakta | IBD

Forstoppelse

Forstoppelse kan oppleves slik: Hard avføring som er vanskelig å få ut og/eller som kommer sjeldnere enn hver tredje dag. Oftest er forstoppelse en ufarlig tilstand, men i noen tilfeller kan det være symptom på bakenforliggende sykdom.


Publisert den: 05.12.2015
Forfatter: Mikael Lördal, Overlege på Gastrocentrum, Karolinska universitetssykehus
Oppdaterer: Kåre Vetvik, Spesialist innen gastroenterologi

Årsaker til forstoppelse

Det fins mange forskjellige årsaker til forstoppelse. De vanligste er:

  • For lite fiber i kosten. Fiber suger til seg væske, som gjør at avføringen blir myk.
  • For lavt stoffskifte
  • Legemidler som kalsiumblokkere, morfinlignende preparater (obs hostesaft!), betablokker, trisyklisk antidepressiva, jern, samt syrenøytraliserende midler.
  • For lite fysisk aktivitet
  • IBS ( irritabel tarm-syndrom)
  • Kreft i tykk- eller endetarm

Man har lurt på om et for lavt væskeinntak kan føre til forstoppelse. Det som taler mot dette, er at det i magetarmkanalen passerer ca 11 liter væske i døgnet. 98% av denne suges opp igjen. Dersom man feks drikker en liter ekstra, vil avføringen bare tilføres 20 ml ekstra væske.

Symptom på forstoppelse

Forstoppelse kan oppleves ulikt av forskjellige personer, f eks:

  • Hard avføring som er vanskelig å få ut.
  • Langt opphold mellom hver tarmtømning.
  • Inkomplett tømning (dvs en følelse av at tarmen ikke er helt tømt, slik at man går tilbake til toilettet etter svært kort tid).
  • Magen kjennes oppsvulmet
  • Besvær fra endetarmsåpningen i form av smerter og blødning fra hemoroider eller små sprekker i slimhinnen(fissurer) pga den harde avføringen.

Hva skal man være oppmerksom på?

Kontakt lege dersom du opplever ett eller flere av følgende symptom:

  • At avføringsvanen endres, dvs blir forandret uten noen åpenbar årsak
  • Blod i avføringen
  • Langvarig smerte i magen
  • Ufrivillig vektreduksjon

Hva skal man spise for å unngå forstoppelse?

  • Spis mer fiber som finnes i grovt brød, frukt og grønnsaker
  • Drikk cirka 1,5 liter daglig, inklusiv det som drikkes i forbindelse med måltider
  • Varmt vann, te eller kaffe kan stimulere avføringsrefleksen
  • Det kan også hjelpe å spise svisker eller drikke sviskesaft(eventuelt laktulose kjøpt på apotek).

Andre gode råd for å unngå forstoppelse:

  • Mosjoner regelmessig! Det bedrer tarmfunksjonen.
  • Tøm alltid tarmen når du får avføringstrang. Man bør ikke ”holde seg”. Det vil over tid føre til at tarmens signal om at den skal tømmes, blir svekket.
  • Forsøk å ha regelmessige vaner, og ha det ikke for travelt når du føler at du ”skal på do”.
  • Fordi stress og uro kan føre til forstoppelse, bør man vurdere sin livssituasjon og skape rom for hvile og restitusjon.
  • Det fins en rekke midler uten resept som kan brukes mot forstoppelse (spør farmasøyten).

Kommenter denne artikkelen

Ingen har kommentert på denne siden ennå